Kanal İstanbul’da ısrarın sebeplerini ele aldığım yazımı, yazı uzun diye okumaktan kaçınan okurları düşünerek ikiye böldüm. Yazının devamını yarın yayınlayacağım.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Erdoğan’ın ‘hayalim’ dediği Kanal İstanbul takvimini açıkladı. Toplamda 75 milyar liraya mal olacakmış proje ve yüzde 60’ının 2023’e kadar tamamlanması bekleniyormuş.

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu bu projenin kentin hem karadaki hem de denizdeki ekolojik denge sistemini değiştirebilecek riskler içerdiğini söyledi. Projeyi 'ucube' diye adlandıran İmamoğlu özetle “bu proje İstanbul'a bir ihanet projesi bile değildir. Resmen bir cinayet projesidir. İstanbul için gereksiz bir felaket projesidir. Bu proje bittiğinde İstanbul bitmiş olacak” dedi. Bilim insanlarının uyarıları da çok ciddi, ama dikkate alan yok.

‘Proje’ kavramı; “bir probleme çözüm bulmaya yönelik olarak, bir ekibin sınırlı süre ve mali kaynak ile belirlenen amaç ve hedefler doğrultusunda olgun bir planı başlatma, kontrol etme ve sonuca bağlama sürecini” ifade eder. Kanal İstanbul ‘projesi’ hangi mali kaynaklarla, hangi problemi çözmek için üretilmiş bir projedir, bu sorunun akla yakın bir yanıtı yok!

“ÇILGIN” PROJENİN SEBEPLERİ DE ÇILGIN!
“Çılgın Proje”
olarak ortaya atılan bu girişimin tüm “çılgın”lığı, gerçekler üzerine inşa edilmemesinden ve tamamen hayalci olmasından kaynaklanmaktadır, onların cesaretinden değil.

Ortalama akılla izah edilemeyen bu garip proje için iktidarın üretmeye çalıştığı gerekçeler tümüyle boş, tutarsız safsatalar. “Yerseniz” kabilinden ileri sürülen bu sebeplere kısaca bakalım:

Kanal İstanbul, İstanbul Boğazı’nı kazalardan kurtaracakmış!
Ortalama olarak 150 metre genişliğinde ve 25 metre derinliğinde yapılacağı söylenen kanal; nasıl olur da genişliği 700 ile 4.200 metre arasında olan İstanbul Boğazı’ndan daha güvenli olabilir? İstanbul boğazının çeyreğinden bile daha dar ve sığ olacak bu kanalda kaza ve patlama olmayacağının garantisi mi var? Üstelik buradaki olası bir kazanın ve infilakın yaratacağı risk, boğazdan kat kat fazla olacak. Burada bir gemi batarsa veya 1979’da olduğu gibi bir süper tankerde yangın çıkarsa, İstanbul Boğazı’na göre çok dar olan bu kanalda kazaya nasıl müdahale edilecek veya batık ve enkaz nasıl çıkarılacak?

Boğazı'ndan beklemeden geçmek isteyen gemi ve tankerler için de alternatif oluşturacakmış!
Taşımacılıkta maliyet en önemli unsurdur. Montrö Boğazlar Sözleşmesine göre boğazdan bedava geçmek varken ücret ödeyerek daracık kanaldan geçiş neden tercih edilsin ki? Asya ve Ortadoğu petrollerinin Türkiye üzerinden boru hatlarıyla Akdeniz’e taşınması ile ilgili mevcutlara ilaveten yeni boru hatları projeleri varken, deniz taşımacılığı ilerleyen yıllarda neden daha çok tercih edilecek olsun ki? Hadi diyelim bazı gemiler değişiklik olsun diye bu kanalı tercih ettiler, bunlardan elde edilecek gelir yüz milyar TL’yi bulacak projenin maliyetini yüz yılda karşılar mı ki? Bu soruları yanıtlayacak hiçbir açıklamaları yok yetkililerin, olamayacak da, çünkü yanıtları yok.

Bu proje ile ayrıca İstanbul'da yeni yaşam alanları oluşturulacakmış!
İşte ağızlarındaki bakla bu, diğer gerekçeler tümüyle minareye kılıf! Ulaştırma Bakanı, “kurulacak yeni alanın marinasıyla, serbest bölgesiyle, su yoluyla, havaalanıyla başlı başına kendi kendine yeterli, mavi ve yeşilin birleştiği, İstanbul'un her tarafıyla entegrasyonu sağlanmış başlı başına kendine yeten bir medeniyet projesi” olacağını söylüyor.

İstanbul’un içme suyu kaynaklarının, oksijen kaynağı ormanlarının bulunduğu, kentin imara kapalı tek bölgesi olarak kalan kuzey batısını yerleşime açmak uzun zamandır temel hayalleri. Burada yaratılacak kent rantının ve bunun sağlayacağı dönemsel ekonomik hareketliliğin tükenmiş iktidarlarına yeni bir can suyu olacağını ümit ediyorlar.

Yapılan açıklamalara göre proje küçüldükçe maliyeti büyüyor, neden? Mega yatırımların temel amaçları ve bu projede ısrarlarının sebepleri nelerdir? Kuzey-batı İstanbul projesi tam olarak neleri içeriyor? Bu konularla ile ilgili, ilginizi çekeceğini umduğum bilgileri ve tahlillerimi içeren yazımın devamını yarın okuyabileceksiniz.