Kübra Karabulut
Kahramanmaraş merkezli iki büyük depremin ardından bölgede OHAL ilan edildi. Deprem 10 ili etkiledi ve büyük bir barınma krizi ortaya çıkardı. AKP hükümetinin, Türkiye genelinde uzaktan eğitime geçerek KYK yurtlarının depremzedelere tahsis etmesiyse yaklaşık 8 milyon öğrencinin eğitim hakkını ihlal eden yeni bir mağduriyete sebep oldu. Konuyu Eski Cumhuriyet Savcısı Bülent Yücetürk ve CHP İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu ile konuştuk.
Merkezüssü Kahramanmaraş olan 7,7 ve 7,6 büyüklüğündeki iki depremin 10 ilde büyük yıkımlara yol açmasının ardından AKP’li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 10 ili kapsayan OHAL ilan edildiğini açıklamıştı. Erdoğan, KYK yurtlarının depremzedelere açılması için ülkedeki tüm üniversitelerin uzaktan eğitime geçirdiğini duyurmuştu. Alınan bu kararın, eğitimi sekteye uğratmanın yanı sıra öğrencilerin mağdur olmasına sebep olacağı ve bu durumun aslında Anayasa’yla düzenlenen eğitim hakkının ihlali olduğu gündeme geldi.
'ÜNİVERSİTELERİN UZAKTAN EĞİTİME GEÇİRİLMESİ EĞİTİM HAKKININ İHLALİDİR'
CHP İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu, alınan kararın eğitim hakkı ihlali olduğuna dikkat çekerek Yükseköğretim Kanunu'nun 7. Maddesinin böyle bir yetki tanımadığını belirtti. Tanrıkulu, iktidarın 2935 sayılı OHAL yasasının 9. Maddesince ülke genelinde kullanılabilecek eğitime “ara verme” yetkisi olmadığına dikkat çekerek “Hükümetin ya da Cumhurbaşkanı’nın bir kararnameyle OHAL ilan edilen illerin dışında böyle bir karar alma yetkisi yok” dedi.
'ALINAN KARAR ANAYASA'YA AYKIRI'
Konuyla ilgili görüştüğümüz Eski Cumhuriyet Savcısı Bülent Yücetürk de OHAL kararlarının sadece karar alınan illerde geçerli olduğuna dikkat çekti. Yücetürk, bu kararın hukuka uygun olmadığını şu sözlerle açıkladı:
10 ilde OHAL geçerli. Burada bu tür tasarrufta bulunabilirsiniz ama 10 il dışında yapılan şey Anayasa’ya aykırı, OHAL yetkisine de aykırı. Bunu OHAL’e dayanarak yapamazsınız. Dolayısıyla Batı’daki üniversitelerin KYK yurtlarının boşaltılması OHAL yasasına dayalı bir işlem değil, tamamen idari bir tasarruf. Bu yapılan idari tasarruf da amaç, konu, yer bakımından yargı denetimine tabi ama yapmış oldukları şey hukuka uygun değil.