Türkiye Denizcilik İşletmeleri AŞ’ye ait Fenerbahçe-Kalamış Yat Limanı, "genişletilerek" özelleştiriliyor.

13 yıla yayılan özelleştirme girişiminde beşinci ihale bugün düzenlendi. Daha önce Koç Holding'in elinden alınan ihalede bu kez en yüksek teklifi, topladığı Hazine arazileriyle dikkat çeken bir müteahhit verdi.

Limanın 40 yıl süreyle "işletme hakkının verilmesi" yöntemiyle özelleştirilmesi için bugün Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nda toplanıldı. İhaleye altı şirket ve bir müteahhit katıldı:

  • Koç Holding'in bağlı ortaklığı Tek-Art Kalamış
  • Can Kültür Sanat Eğitim Kurumları
  • Doğuş Çay
  • Ceynak Yatırım Holding
  • Fenerbahçe Marmara Turizm Tesisleri
  • Silahtaroğlu Mühendislik/Sinyar Enterprises Ortaklığı.
  • Vahit Karaarslan

Elemesiz turda en yüksek teklif 300 milyon dolar oldu.

İhalenin elemeli ilk turunda en düşük teklifi veren Silahtaroğlu Mühendislik/Sinyar Enterprises Ortaklığı, ikinci elemeli yazılı turda ise Ceynak Yatırım Holding elendi.

İhalede, 410 milyon dolar "başlangıç fiyatı" ve 1 milyon dolar artırma aralığıyla "açık artırmaya" geçildi. 27 tur süren açık artırmada en yüksek teklif 505 milyon dolarla, Vahit Karaarslan'dan geldi.

Antalya’da imza attığı lüks projelerle bilinen Vahit Karaarslan, 2021'de Sümer Holding’e ait Antalya Kemerağzı’ndaki 23 bin 328 metrekare büyüklüğündeki araziyi 176 milyon liraya satın almasıyla gündeme gelmişti. Karaarslan yoğun biçimde ihale ile satılan Hazine arazilerini toplamasıyla dikkat çekiyor. 

13 YIL, 5 İHALE, BİTMEYEN MÜCADELE

AKP, tam 13 yıldır Fenerbahçe-Kalamış Limanı’nı satmaya çalışıyor. Ancak her defasında Kadıköylülerin itirazlarıyla karşılaşıp geri adım atıyor.

İstanbul’un en büyük, Türkiye’nin ikinci büyük limanı olan Fenerbahçe yat limanı 7 Mart 2011 tarihinde özelleştirme programına alındı. Özelleştirme İdaresi, 435 bin metrekare büyüklüğünde iki yat limanı ve otopark dışında 15 bin metrekare turizm tesis alanı ile 2 otel yapılmasının öngörüldüğü imar planını onayladı; 2014 yılında ihaleye çıktı. Koç grubu 664 milyon dolar teklif verdi. Ancak Kadıköylülerin direnişi üzerine geri çekilmek zorunda kaldı.

Limanının özelleştirilmesi 2017 yılında yeniden gündeme geldi. Ancak plan tadilatına ilişkin davalar sürmekteydi. 27 Nisan 2018 tarihinde yapılması öngörülen ihaleye yeterli istekli çıkmadığı için iptal edilerek davaların sonuçlanmasından sonraya bırakıldı.

Daha sonra 2021'de ihaleye çıkıldı, Koç Holding’in iştiraki Tek-Art 2,5 milyar liralık en yüksek teklifi verdi. Kadıköy Belediye Başkanlığı, belediye sınırları içinde olan limanın özelleştirme ihalesine katılmak istedi ancak Özelleştirme İdaresi, kamu kurum ve kuruluşlarına devir yapamayacağını gerekçe gösterip belediyenin ihaleye katılma isteğini bile reddetti.

Böylece ihale Koç'a gitti ancak AKP'li Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın imzasıyla iptal edildi. İptalin gerekçesi ise açıklanmadı.

Kulislere yansıyan bilgilere göre sözleşme, dolar kurunun yükselişe geçtiği günlerde TL ile yapıldığı için iptal edilmişti. Yeni ihalede Kalamış'ın Birleşik Arap Emirlikleri'nin radarında olduğu öne sürüldü. 2022'de çıkılan ihaleyse yeterli teklif alınamadığından iptal edildi.

Bugün düzenlenen son ihalenin kazananın Vahit Karaarslan oldu. Özelleştirmenin tamamlanması için sonucun Resmi Gazete yayınlanması gerekiyor. Ancak 2021 örneğinde görüldüğü gibi Erdoğan'ın yürürlüğe konulan bir özelleştirme işlemini de iptal etme yetkisi var.

'BİZİM OLANA SAHİP ÇIKMAK İÇİN MÜCADELEYE' 

Liman alanın büyütüleceğine dikkat çeken Kadıköylüler, kent merkezinde bir yat limanının olmaması gerektiğini savunuyor. 

Özelleştirme ihalesinin iptal edilmesi, çitlerle halka kapatılmış olan mevcut yat limanının kaldırılması ve yeniden halka açılması isteniyor.

Kadıköy Halk Temsilcileri Meclisi, bugün ihale devam ederken yayımladığı açıklamayla özelleştirmeyle mücadeleyi sürdüreceklerini ilan etti.

Halkın kıyılara erişimini engellemenin bir suç olduğunu hatırlatan Meclis, "Bu operasyonun derhal iptal edilmesi gerektiğini savunuyoruz" dedi.

Hükümetin ve yerel yönetimin tutumuna dikkat çekilen açıklamada şu sorular yöneltildi:

  • Kadıköy hafızasında önemli bir yeri olan Kalamış İskelesi neden korunma altına alınmıyor? 
  • Belediyenin bu süreci halk yararına etkileme gücü varken neden sürece dahil olmuyor ve sessiz kalıyor?

Halkın sahillerinin satılamayacağını vurgulayan Kadıköy Halk Temsilcileri Meclisi, Kadıköylülere şu sözlerle seslendi: "Bizim olana sahip çıkmak için tüm Kadıköylüleri mücadeleye çağırıyoruz."