Özellikle lise düzeyindeki son dört yılın yapısı yoğun eleştirilere konu olurken, eğitim politikalarında köklü değişiklikler öngören 3+1 ve 2+2 modelleri tartışılıyor.
Yeni önerilere göre, 3+1 modeli kapsamında lise eğitiminin ilk üç yılı zorunlu olacak, dördüncü yıl ise üniversiteye hazırlık süreci olarak yeniden yapılandırılacak. 2+2 modeli ise öğrencilerin ilk iki yılın sonunda bir diploma almasını, ardından tercihine göre akademik veya mesleki eğitime yönelmesini öngörüyor.
Konuya ilişkin değerlendirmelerde bulunan Eğitim-Bir-Sen Genel Sekreteri Talat Yavuz, eğitimin sürekli değişen toplumsal ve teknolojik koşullara göre yeniden şekillendirilmesi gerektiğini vurguladı. Sendika olarak bu doğrultuda kapsamlı bir çalışma yürüttüklerini belirten Yavuz, “Elde edilen bulgular, eğitimin niteliğini artırmak, kaynakların daha etkin kullanılması ve öğrencilerin ilgi-yeteneklerine göre kariyer yolları oluşturulması açısından zorunlu eğitimin yapısının yeniden ele alınması gerektiğini ortaya koymaktadır” dedi.
Yavuz, bu süreçte saha araştırmaları ve anketler yoluyla veri toplayacaklarını belirterek şu açıklamayı yaptı:
“Nihai hedefimiz; katılımcı, veriye dayalı ve çözüm odaklı bir model önerisi geliştirmek. Bu öneriyi, kamuoyuyla ve karar alıcılarla paylaşacağız. Şu anda odaklandığımız başlıklar arasında; lisenin son yıllarının isteğe bağlı hale geldiği bireyselleştirilmiş ve modüler bir ortaöğretim yapısı kurulması, okul öncesi eğitimin zorunlu ve ücretsiz hale getirilmesi, STEM ve dijital okuryazarlığa dayalı esnek müfredatların geliştirilmesi, mesleki yönlendirme sistemlerinin güçlendirilmesi ve haftada belirli günlerin çevrim içi eğitimle desteklenmesi yer alıyor.”
Akademik çevreler de tartışmaya çeşitli açılardan katkı sunuyor. Hacettepe Üniversitesi’nden Prof. Dr. İsmail Hakkı Mirici, mesleki eğitimin zorunlu eğitim sistemi içinde yapılandırılması gerektiğini savundu. Meslek liselerinden meslek yüksekokullarına sınavsız geçişin daha planlı bir şekilde uygulanması gerektiğini belirten Mirici, lise eğitiminin tamamen zorunluluktan çıkarılmasına karşı olduğunu söyledi. Mirici, “12. sınıf, üniversite sınavına hazırlık yılı olarak yeniden kurgulanabilir” dedi.
Tartışmaların siyasi karşılığına ilişkin açıklama ise Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’den geldi. Bakan Tekin, süreci dikkatle izlediklerini vurgulayarak şunları söyledi:
“Bu öneriler arasında üzerinde uzlaşılan başlıklar olursa, bunları siyasi mekanizmalarla, Sayın Cumhurbaşkanımızla Kabine'de değerlendiririz. Ancak şu an için alınmış bir kararımız yok.”