Yiyin efendiler yiyin: Beşiktaş 400 dünya turu yapacak

Sizlere, hiçbir altyapı sorunu olmayan, gelir düzeyi ve yaşam standardı en yüksek ilçelerimizden Beşiktaş Belediyesi'nde yaşanan talanı, yağmayı ve borç batağına nasıl saplandığını belgeleriyle anlatacağız. Beşiktaş ilçesi 175 bin nüfuslu, 18 km2 yüzölçümlü, İstanbul'un en nezih ve üst düzey gelir grubunun yaşadığı bir ilçe olarak dikkat çekmekte. "Bu belediyenin öncelikli yatırımları nedir?" diye soracak olursanız yanıtımız basit: Hiç! Beşiktaş Belediyesi'nin başlıca görevlerinin çöplerin toplanması, kaldırımların yapılması, yolların süpürülmesi, park ve yeşil alanların bakılması ve personel maaşlarının ödenmesiyle sınırlı olduğunu söyleyebiliriz. Gider kalemleri bu kadar az olan bir ilçe belediyesi nasıl ve neden borç batağına saplanmıştı? 

DELİ DUMRUL İHALESİ 
Dünyada gördüm göreceğimi ama Beşiktaş Belediyesi'nde gördüğümü bir daha görebilecek miyiz, bilemiyorum. Beşiktaş Belediyesi 2022 yılının son günlerinde öyle bir ihale düzenledi ki bu ihaleyi mantıkla izah edebilecek tek bir fani bulunacağına inanmıyoruz. Bunca yıllık gazetecilik yaşamımızda ihaleye fesat cürmünün bu kadar aleni işlendiğine tanık olmadık, yemin de ederiz. İhalenin başlığı "Belediye Hizmetlerinde Kullanılmak Üzere Otobüs, Minibüs ve Servis Aracı Kiralama İşi." Hiç şaşırmadığımız gibi ihaleye tek katılımcı teklif veriyor ve kazanıyordu. 28 Kasım günü gerçekleşen ihaleyi alan tanıdık bir firma: Barka Atık Yönetimi Taşımacılık Mühendislik Mimarlık ve Proje Danışmanlık Limited Şirketi 226 milyon 772 bin 800 TL teklifle kazandı.

DOYA DOYA GEZSİN FAKİRLER 
Peki ihale ayrıntılarında nelerle karşılaşılıyorduk? Toplam 21 ay sürecek olan şehiriçi ve şehir dışı geziler için Beşiktaş Belediyesi kaç araç kiralamayı uygun bulmuştu? Sıkı durun tam 92 adetti ve bunların 47 adedi otobüs, 35 adedi ise minibüsten oluşuyordu. Öyle bir ihale ile karşılaşıyorduk ki rakamlar adeta isyan ediyordu. Dünyanın tam çapı 40 bin kilometre olarak biliniyor ve 21 aylık bu gezi programındaki şartnamedeki araçların 16 milyon 317 bin kilometre yolculuk yapacağı belirtiliyor. Aynı amaçla düzenlenen İstanbul Büyükşehir Belediyesi kültürel gezi başlıklı ihalesinde mesafenin 1,5 milyon km olduğunu hatırlatmakta fayda var. 

ARAÇ KİRALAMA KILIKLI HORTUM
Son Sayıştay raporundan öğrendiğimize göre Beşiktaş Belediyesi'nin yasal borçlanma stoğunu aştığı ve 715 milyon lira düzeyine ulaştığı kaydediliyordu. Az önce de dediğimiz gibi hiçbir üst ve altyapı sorunu bulunmayan Beşiktaş nasıl böyle borçlanmıştı? Bu sorunun yanıtını çıkılan ihalelerde bulduk. Sayıştay Raporlarında da karşımıza çıkan Beşiktaş Belediyesi bilançolarındaki zararın başlıca nedeninin araç kiralama ihalelerindeki akıl almaz rakamlar olduğu gerçeğine ulaştık. 2019 yerel seçimlerinde Beşiktaş Belediye Başkanlığı makamına gelen CHP'li Rıza Akpolat, bugüne kadar tam 11 araç kiralama ihalesi sonuçlandırmış. İhale rakamlarını liranın aşırı değer kaybı nedeniyle güncel ABD dolar kuru üzerinden veriyoruz:

2019 Araç Kiralama: 21 milyon 658 bin 290 $
2020 Araç Kiralama: 37 milyon 844 bin 586 dolar $
2022 Araç Kiralama: 13 milyon 419 bin 542 $

Beşiktaş Belediyesi, Rıza Akpolat döneminde 72 milyon 922 bin 418 dolarlık araç kiralama ihalesi sonuçlandırıyordu. Türk lirasından güncel karşılığı ile 1 milyar 384 milyon 67 bin 493 TL. Makarayı biraz geri sayıp son ihaleye döndüğümüzde başka bir dehşet rakamla karşılaşılıyorduk. 226 milyon 772 bin 800 TL tutarındaki son ihalede her bir aracın belediyeye maliyetinin aylık 117 bin TL olduğu  gerçeğiyle yüzleştik. Beşiktaş Belediyesi'nin 2021 bütçesi 597 milyon TL, 2022 bütçesinin de 670 milyon 316 bin TL. olduğunu hatırlatıyor ve bitiriyoruz...

{ "vars": { "account": "G-9KFVFXJPJ" }, "triggers": { "trackPageview": { "on": "visible", "request": "pageview" } } }