Söyleşi: Berkay Akıncı
İnternet hayatımıza girdikten sonra yeni reklamcılık yöntemleri de yaygınlaşmaya başladı. SEO uzmanlığı da bunlardan biri... SEO uzmanı Onur Tutuş'la SEO'nun çalışma alanları ve ChatGPT gibi alanlar hakkında söyleştik.
1998 doğumlu Onur Tutuş, 2,5 yıldır SEO alanında çalışıyor...
SEO WEB'İN TAMAMIDIR
SEO uzmanının çalışma alanları nelerdir?
SEO uzmanının çalışma alanları webin tamamını kapsamaktadır. İnsanlar SEO denilince bir web sitesini üst sıralara taşıyan kişi olarak bilir ve bu nedenle SEO uzmanının faaliyet alanının sadece web sitesi ile sınırlı olduğunu düşünür. Oysa ki bir web sitesini günümüzde optimize etmek, yani onu üst sıralara taşımak web sitesinin dijitaldeki tüm varlığını optimize etmek anlamına gelmektedir. Bu nedenle SEO uzmanının çalışma alanı site içi site dışı ux denilen kullanıcı deneyimi çevrimiçi ve çevrimdışı marka bilinirliğini içermektedir. Diğer bir deyişle bir se uzmanın çalışma alanı dijital anlamdaki tüm mesleklerdir. Örneğin iyi bir SEO uzmanı, arama motoru optimizasyonu dışında sosyal medya uzmanlığı da yapabilir, web tasarım konusundan da anlayabilir, içerik yazarlığı ya da içerik direktifliği bile yapabilir ya da bir şirketin dijital anlamdaki ortağı bile olabilir.
SEO şirketler için neden önemlidir?
Günümüzde bir marka için SEO'nun önemi olmak ya da olmamak arasındaki fark gibidir. Eskiden yani bundan 5-6 yıl öncesine kadar sadece kurumsal çok büyük markalar SEO çalışmasını uygularken ve bunu düşük bütçelerle yapıyorken bugün çok küçük marka ve işletmeler bile devasa bütçelerle dijitaldeki varlığını optimize etmeye ihtiyaç duyuyor. Çok küçük markaların bile SEO'ya bu kadar yatırım yapmasının nedeni aslında SEO'nun ne kadar önemli olduğunun bizzat göstergesi niteliğindedir.
SEO'yu hangi meslek grupları daha çok kullanıyor?
SEO sosyal medya uzmanlarından gazetecilere kadar, kısacası web'deki web'de faaliyet gösteren hemen herkes tarafından kullanılmaktadır.
CHATGPT İNSANIN 3 SAATE YAPTIĞI 15 SANİYEDE YAPIYOR
ChatGPT gibi uygulamalar hayatımıza ne gibi yenilikler getirecek?
ChatGPT gibi yapay zeka destekli uygulamalar hayatımıza daha şimdiden birçok yenilik getirmektedir. Örneğin herhangi bir konuda içerik üretmek bir insanın 3 saat vaktini alırken artık 15 saniyede 1000 kelimelik içerikler üretilebilmektedir. Bu doğrudan içerik yazarlarını ilgilendirmektedir. Bunun dışında ChatGPT gibi bu araçlar ile hikaye yazanlar var, mail gönderenler var, mail şablonu oluşturanlar var, merak ettiği konuyu doğrudan ChatGPT soranlar var... Kısacası örneklere sığmayacak kadar yeniliği içerisinde barındırmaktadır gibi bu araçlar. O nedenle bundan 5-6 yıl sonra en geç devasa ve devrim niteliğindeki yenilik lere daha çok görmeye başlayacağız.
SEO içeriklerde neler ön planda olmalıdır?
SEO uyumlu içerik hazırlamaya çalışan birçok kişinin yapmış olduğu hatadan bahsetmek istiyorum öncelikli olarak. İnsanlar içerik üretirken bunu dijitalde daha ön planda olması için SEO uyumlu hale getirmeye çalışıyor. Ancak bunu yaparken bazı uygulamaları fazla abarttığı için yazı okunmaz hale gelebiliyor. Örneğin sırf hedef kelimede yükselmek için gerekli gereksiz aynı anahtar kelimeyi başlıkta paragrafta bitiş kısmında her yerde kullanmaya çalışıyorlar. Bu içerikler kendini çok belli ediyor ve aslında seo uyumlu olması istenen bu kısım maalesef faydadan çok zarar getiriyor ve artık bu içerikler günümüzde Google tarafından over optimals denilen aşırı optimizasyon nedeniyle geri planda kalıyor. Kısaca SEO uyumlu içerik yazarken aslında kullanıcı niyetini ön plana almanız hedef kelimede sırf yükselmek için aynı kelimeleri abartmamanız size fayda sağlayacaktır. Bir diğer konu da örneğin içeriğin ne kadar uzun olacağıdır. SEO uyumlu içerik yazılacak diye çok çok uzun paragraflar yazmaya çalışanlar var. Bunun yerine bir içeriğin SEO uyumlu olması için şunu yapmamız gerekiyor. İlgili içerik gerektiği kadar uzun olabildiğince de kısa olmalıdır. Bu altın kuralı uygulamamız bize başarı sağlayacaktır.