Toplumsal Haber Merkezi

Genç Hayat Vakfı, Adım Adım Hareketi Geç’in Youtube programı olan STK’lar Anlatıyor’a katıldı.

Programda Genç Hayat Vakfı’nın Kaynak Geliştirme Sorumlusu Arzu Aleyna Dursun, öncelikle vakıflarını anlattı. Genç Hayat Vakfı’nın “gençlerle birlikte gençler için” mottosuyla yola çıkmış bir vakıf olduğunu anlatan Dursun, vakfın 2008 yılında kurulduğunu hatırlattı.

Vakıf olarak “hiçbir ayrım gözetmeksizin insan odaklı yaklaşıma önem veriyoruz” diyen Dursun, 11-18 yaş grubu çocuk ve gençlerle birlikte çalıştıklarını anlattı. Gençlerin eğitime erişimlerini desteklemenin temel amaçları olduğunu söyleyen Dursun, bunun yanı sıra pek çok proje ve araştırma geliştirdiklerini vurguladı.

ÇOCUK VE GENÇLERİN 21’İNCİ YÜZYIL BECERİLERİNİ ELDE ETMELERİ İÇİN ÇALIŞIYORUZ

“Şu ana kadar 33 ilde 80 binden fazla çocuk ve gencin yaşamına dokunduk” diyen Dursun, çocuk ve gençlerin kendilerini keşfetmeleri, bilgiye erişmeleri, yetenekleri doğrultusunda bilgiye ulaşmaları için çabalarını hala sürdürdüklerini anlattı. Aslında çocuk ve gençlerle temas eden herkesle çalıştıklarını dile getiren Dursun, bunlar arasında ebeveynler, eğitim kurumları, öğretmenler, çeşitli kurum ve kuruluşların olduğunun altını çizdi. Bu doğrultuda sürdürülebilir modeller üretmeye çalıştıklarının altını çizen Dursun, mevsimlik tarımda çocuk işçiliğinin önlenmesi adına, çocukların ve gençlerin 21’inci yüzyıl becerilerini elde etmeleri için projeler yürüttüklerini açıkladı.

Koruma ve sosyal uyum, kız çocuklarının güçlendirilmesi, genç istihdamının artırılması gibi alanlarda da çalışmalar yürüttüklerini anlatan Dursun, yaptıkları araştırmalarla da çocuk ve genç alanındaki araştırmalara katkı sağladıklarının altını çizdi.

Genel hedeflerinin hayata katılım ve sosyal uyum, eğitim, güçlendirme ve kapasite çalışmaları olduğunu söyleyen Dursun, çok çeşitli proje ve araştırmaları olduğunu söyledi. Mevsimlik tarımda çocuk işçiliğiyle ilgili çok ciddi projeleri olduğunu hatırlatan Dursun, çalışmalarının yaklaşık yüzde 30’unu bu konuya ayırdıklarını söyledi.

MEVSİMLİK TARIMDA ÇOCUK İŞÇİLİĞİNİN ÖNLENMESİ PROJESİ

Mevsimlik tarımda ailelerin Nisan-Mayıs aylarında hasat bölgelerine göç etmeye başladıklarını anlatan Dursun, dönüşlerin Ekim-Kasım aylarını bulabildiğini söyledi. Bu göçlerin genellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nden gerçekleştiğini aktaran Dursun, bu sürenin çocukların eğitim öğretim dönemlerinin bitişiyle başlangıcına denk geldiğini belirtti. “Durum böyle olunca çocuklar eğitimden geri kalıyorlar, devamsızlık yapabiliyorlar, devamsızlık yapan çocuk sınıfta kalabiliyor, sınıfta kalan çocuk ya da okuldan soğuyabiliyor ve dolayısıyla okulu bırakabiliyor” diyen Dursun, kendi amaçlarının öncelikle bunun önüne geçmek olduğunu vurguladı.

Çocuklarının eğitim aldıkları bölgeden ayrılmamasını hedeflediklerini, bu başarılamazsa çocukların geçici olarak gittikleri bölgede eğitimlerine devam edebilmeleri için çalıştıklarını anlatan Dursun, amaçlarının çocuk ve gençlerin eğitiminin devamlılığı olduğunu söyledi.

Mevsimlik tarımda çocuk işçiliğini önleme çalışmaları dışında ilk günden beri deprem bölgelerine gittiklerini de aktaran Dursun, buralarda da çalışmalarını sürdürdüklerini anlattı. Öncelikle beslenme, barınma, giyinme gibi acil ihtiyaçların giderilmeye çalışıldığının altını çizen Dursun, daha sonrasında çocuklar, gençler ve hatta kadınlar için belli başlı projeler gerçekleştirdiklerini anlattı.

Adıyaman’da ve Hatay’da çocuk ve gençlere yönelik teknoloji çalışmaları, Adıyaman’da 6-17 yaş arası bireylere psikososyal destek çalışmaları yürüttüklerini aktaran Dursun, Hatay’da da psikososyal destek çalışmalarına devam ederken bir yandan da kadın güvenliği alanına odaklandıklarını anlattı.

ÇOCUKLAR İÇİN YAPAY ZEKA, KODLAMA, ROBOTİK KODLAMA PROJELERİ

Şu anda çocuk işçiliğini önlemek adına Düzce, Sakarya, Ordu ve Samsun’da çalışmalarını sürdürdüklerini anlatan Dursun, çocuklar ve gençler için eğitimi ön planda tutarak çocuk işçiliğiyle mücadele ettiklerini anlattı.

Gelecekte istihdam edilebilirlikte yapay zeka, kodlama, robotik kodlamanın önemli olacağının altını çizen Dursun, bu konularda da çalışmalar yürüttüklerini söyledi.

Dursun, projelerini anlattıktan sonra sözü vakıflarının genç üyesi Suyan Alara Abacı’ya bıraktı. Hacettepe Üniversitesi Fizik Mühendisliği 2. sınıf öğrencisi Suyan Alara Abacı, Genç Hayat Vakfı’yla memleketi Hatay’daki çalışmaları aracılığıyla tanıştığını anlattı. Abacı, Genç Hayat Vakfı’nın depremzede öğrenciler için düzenlediği bir çalışmayla Macaristan’a gidebildiğini anlatırken buradaki deneyimlerini aktardı.